پمپ سرنگ چیست و عملکرد آن چگونه است؟

پمپ سرنگ یک وسیله است که برای تزریق برنامه ریزی شده و دقیق مایعات، سیالات، فرآورده های خونی و داروهای مشخص شده به بدن بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه میزان جریان و سرعت تزریق مایعات و دارو را کنترل می کند.

در واقع پمپ سرنگ پمپی است که برای تزریق مایعات به بدن (همانند داروها، غذای مایع، گلوکز، محلول نمک و …) به صورت هوشمند با حجم مشخص و در زمان مشخص استفاده می گردد. بر روی پمپ سرنگ امکان نصب سرنگ های مختلف با اندازه های متفاوت (10، 20، 30، 40، 50 سی سی) وجود دارد.

پمپ سرنگ

در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی و داخل آمبولانس از دستگاه پمپ سرنگ جهت تزریق داروهای مختلف استفاده می شود. در بیشتر مواقع در بخش مراقبت های ویژه و پس از عمل های جراحی مواردی وجود دارد که باید یک ماده موثر مشخص شده به بدن بیمار تزریق شود.

در موارد اینچنینی، دقت بالا در تزریق اهمیت فراوانی دارد؛ بنابراین از دستگاه پمپ سرنگ استفاده می شود. یکی از مزیت های قابل توجه در رابطه  با پمپ سرنگ، برخورداری از دقت 0/1CC/ HR است؛ بنابراین با استفاده از تزریق با این دستگاه، داروها کمتر رقیق می شوند و این امر به یکی از نقطه های عطف این دستگاه تبدیل شده است.

دستگاه پمپ سرنگ به طور معمول جهت تزریق با حجم کم مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا برای آنها از سرنگ های 5 سی سی تا 50 سی سی استفاده می شود. پمپ سرنگ یک دستگاه با وزن تقریبی 2 کیلوگرم است و بر روی پایه مخصوص نصب می شود. این محصول از دو بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است.

بخش مکانیکی پمپ سرنگ

در قسمت مکانیکی دستگاه پمپ سرنگ، یک پمپ جهت جلو بردن پیستون سرنگ قرار داده شده که مایع را با نرخ تنظیم شده تزریق می کند. در بسیاری از پمپ های سرنگ، موتور پله ای پیچ هدایت شده را به جلو می برد. سرعت موتور با توجه به نرخ جریان تنظیم شده و اندازه سرنگ تغییر می کند.

در واقع قسمت مکانیکی دستگاه وظیفه تبدیل کردن حرکت چرخشی موتور به حرکت خطی را بر عهده دارد. با این کار پیستون سرنگ به قسمت جلو حرکت می کند و از طریق پالس های اعمالی به موتور پیله ای، میزان درجه چرخش محور موتور مشخص خواهد شد.

موتور پله ای دارای یک چرخ دنده گرد است که با پیچاندن پیچ متصل شده به موتور، اهرم را به جلو رانده و به سرنگ فشار می آورد. در قسمت فیدبک نیز به وسیله پتانسیومتری متصل شده به انتهای اهرم، خطاهای احتمالی در میزان چرخش محور موتور و میزان حرکت اهرم آشکار می شود.

این چرخه در قسمت خروجی دستگاه اصلاح خواهد شد. میزان جریان تزریقی متناسب با قطر سرنگ و سرعت پیش رفتن آن در پیستون سرنگ تنظیم خواهد شد.