در ایام عید نوروز هزاران گردشگر از استان زنجان در شمال غرب ایران بازدید و سوغات زنجان را خریداری می کنند. اگر روزی به این استان زیبا سفر کنید، دست خالی نمی مانید و با چمدانی پر از سوغات زنجان به شهر و دیار خود باز خواهید گشت.

 

یک سوغات معمولی زنجان دو قسمت دارد: غذاهای محلی و صنایع دستی مانند چاقو سازی، قالی بافی، نقره سازی، و غیره.، از زنجان؛از این رو، از سوغات زنجان می توانید هر آنچه را که دوست دارید خریداری کنید. برای کشف بازارها و سوغاتی های زنجان به Lidomatrip ادامه دهید.

سوغاتی های زنجان نیز مانند سایر استان های ایران جزو پرطرفدارترین سوغاتی ها هستند و در همه جا شناخته شده اند. خرید سوغاتی زنجان به دو صورت سوغاتی خوراکی امکان پذیر است که طعم بی نظیری دارد و با یک بار امتحان مشتری دائمی خواهید شد.

 

دوم اینکه یک نوع بسیار معروف و مرغوب از سوغات زنجان مربوط به صنایع دستی است. سوغاتی های زنجان را یکی یکی به شما معرفی می کنیم تا اگر به زنجان سفر کردید و به بازارهای آن رفتید بدانید چه چیزی بخرید;پس در جریان باشید

زنجان نیز مانند هر استانی غذاهای منحصر به فرد خود را دارد. سوغات زنجان در بین کودکان و بزرگسالان محبوب و منحصر به فرد است و در سراسر جهان از آن لذت می برند.

این شیرینی در زنجان با انواع مواد اولیه از جمله کره محلی یا روغن جامد، آرد سفید، زرده تخم مرغ، آرد برنج، پودر قند، پودر هل و زعفران دم کرده تهیه می شود. انجام می دهند.

وقتی به زنجان فکر می کنیم، چاقو یکی از اولین چیزهایی است که به ذهنمان خطور می کند، اما این تنها یکی از سوغاتی هایی است که در این شهر پیدا می شود. کسانی که به زنجان سفر می کنند، دست خالی برنمی گردند، زیرا زنجان از نظر تنوع سوغاتی رتبه بالایی دارد. سبزیجات کوهی علاوه بر شیرینی و صنایع دستی، سوغات زنجان را تشکیل می دهند.

چندین مرحله چکش کاری و حرارت دهی توسط چاقوسازان زنجانی برای افزایش دوام چاقو استفاده می شود. علاوه بر ساخت چاقوهای زنجانی برای مصارف مختلف، جغجغه، چاقوی شکاری، چاقوی آشپزخانه، چاقوی پخت و پز، مداد تراش و بسیاری محصولات دیگر را نیز تولید می کنند.

علاوه بر چاقوسازی، مسگری یکی از صنایع قدیمی و مهم در استان زنجان است. ظروف مسی جدا از اینکه یکی از زیباترین سوغاتی های زنجان است، جایگزین بهتری برای آلومینیوم به حساب می آید. ظروف پخت و پز و وسایل تزیینی که توسط مسگران زنجان ایجاد شده است، هم بادوام هستند و هم کیفیت خوبی دارند.

روش کنده کاری هنرمندان و مسگران زنجانی است که ظروف مسی را از ظروف ساخته شده در شهرهای دیگر متمایز می کند.

 

ظروف مسی علاوه بر جذاب بودن، برای سلامتی شما نیز مفید هستند. عنصر ضروری برای حفظ سلامت بدن، مس به تقویت قلب کمک می کند. از دیگر فواید ظروف مسی می توان به بهبود سرعت عملکرد مغز، کاهش ورم مفاصل و درد مفاصل، بهبود عملکرد طحال و کبد و زیبایی پوست و مو اشاره کرد.

زنجان از اوایل دوره ساسانی مرکز قالی بافی بوده است. قالی بافی در زنجان به نقوش ریز ماهی، ماهی دره، نقشه قلتوق، افشار و بیجار معروف است. فرش های ریزبافت در سراسر ایران از جمله فرش افشار زنجان طرفداران زیادی دارد. در بازار فرش زنجان می توان زیبایی و ظرافت یک فرش افشار زنجانی را دید. در استان زنجان این نوع فرش یکی از کالاهای صادراتی است.

در سفر به زنجان، ظروف نقره ای بسیار زیبا و چشم نوازی را در بازارها می بینید که چشمان شما را از ذوق می درخشد.

4 قرن است که صنعتگران استان زنجان از آن برای تزیین ظروف نقره با این هنر دستی قدیمی استفاده می کنند. در صنعت کانتینر به طور طبیعی ظروف با ارزش تر و گران تر وجود دارد.

 

در کتب تاریخی و سفرنامه های خارجی، ملیله کاری در بین مردم زنجان به عنوان یکی از جنبه های پررونق صنعت فلزکاری از زمان سلجوقیان ذکر شده است. هنوز آثاری از دوران صفوی بر جای مانده است که گواه برترین نقطه زیبایی و شکوه این هنر است.

 

هنرمند برای خلق یک قطعه شیک و زیبا باید بتواند با دقت و ظرافت کار کند. در این هنر، از سیم ها و سیم های نازک نقره ای برای ایجاد الگوهایی مانند Bete Jahka استفاده می شود. رضا جهکا، برگها، برگ فرنگ جوانه ها، پیچ، جفت پیچ، پیچک، سه چشمه و بیشتر.آب نبات های قندی، سینی ها، نگهدارنده شیشه، گلدان، شمعدان، قاب عکس، شکلات تخته ای، و گل سینه از محبوب ترین سوغاتی های زنجان است.

منبع : سایت سوغات زنجان