بهتر است قبل از انجام اسکلروتراپی افراد به مدت یک هفته از مصرف جوراب واریس آسپیرین، بروفن و ویتامین “ای” خودداری کنند، احتمال بروز حساسیت کم است، ولی اگر به ماده ای حساسیت دارید پزشکتان را مطلع کنید. وریدها خون را از بدن به قلب بر میگردانند که دیواره آنها عضلانی است و شبکه ای از دریچه ها درون آنها وجود دارد که فقط به سمت قلب باز می شوند. از آن جایی که بیماران پس از عمل جراحی معمولا مدت زمان زیادی را در حال استراحت بر روی تخت خواب هستند احتمال واریس و تورم رگهای پا در آنها زیاد است.

همچنین، احتمال دارد پس از عمل مقداری خون ریزی و کبودی نیز به وجود آید. در صورتی که انجام “اسکلروتراپی” برای درمان واریس به صورت اصولی و توسط متخصص و با رعایت دقیق تکنیکهای تزریق صورت بگیرد، مشکلی پیش نمی آید. حین انجام “اسکلروتراپی” برای درمان واریس پا گاهی در محل تزریق گره های کوچک با مختصر درد، به وجود می آید که جای نگرانی ندارد و با استراحت برطرف میشود. بعد از چند هفته و با مصرف دارو های ضد التهاب این مشکل برطرف میشود که بروز این مورد نادر است و همچنین در برخی مواقع بعد از تزریق تیره رنگ شدن محل تزریق ایجاد میشود و بعد از مدتی محو میشود و به علت التهاب جدار عروق به وجود می آید و به ندرت بیش از چند ماه باقی میماند.

افزایش فشار در پا ناشی از نشت یا ضعیف شدن دریچه های درون عروق باعث ایجاد درد و احساس سنگینی در پا ها شده که معمولاً به مرور زمان بدتر میشود . دو نوع از رایجترین جراحیها برای درمان واریس یعنی لیزر درمانی درون وریدی و امبولاتوری فلبکتومی، روشهایی سرپایی و نسبتا ساده بوده و هرکدام بین 45 تا 60 دقیقه طول میکشند. پزشک توصیه میکند پس از عمل سرپایی و بازگشت به منزل، بیمار ادامه روز که اثر داروی بی هوشی از بین می رود، را استراحت کند. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که پس از پایان فعالیتهای روزانه احساس خستگی در پا را دارند، این نوع از جورابهای واریسی میتوانند برای شما مفید باشند. این علائم پس از یک روز استفاده از پاها، در شبها بدتر میشوند.

این ورید از طریق شکاف کوچکی در کشاله ران و یک شکاف ثانویه در نزدیکی زانو توسط پزشک ایجاد می شود، برداشته میشود. سپس وریدهای مورد نظر بریده شده و به وسیله یک دستگاه ساکشن از طریق برش بیرون کشیده می شوند. خون نیز مسیر خود را از طریق یک رگ سالم دیگر به سمت قلب میبندد. اگر هر یک از این شرایط زیر برای شما آشنا به نظر میرسد، جورابهای فشاری میتواند تا حد زیادی به شما کمک کنند. پزشکان جوراب های فشاری را برای بهبود گردش خون ، جلوگیری از بدتر شدن واریس و کاهش درد یا ناراحتی توصیه می کنند. درصورت انجام اسکلروتراپی بعد از تزریق لازم است برای یک هفته برای اثر بهتر و کمتر شدن کبودی و جلوگیری از پخش شدن و نشت دارو از جورابهای فشاری واریس استفاده شود.

اینکار هم برای کاهش درد و سنگینی پا ها بعد یک روز کاری کمک میکند هم اگر بیمار بخاطر واریس دچار گرفتگی عضله، در خواب است، میتواند با این راهکار مشکل را تسکین دهد. در هنگام خرید جوراب واریس نکات مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کنید که با انتخاب نادرست دچار عوارض جانبی استفاده از جوراب واریس نشوید. نکته مهم: نکته مهمی که در ارتباط با انواع جورابهای واریس وجود دارد، این است که بیشتر افراد فکر میکنند که جورابهای واریس تنها برای خانمها قابل استفاده است و نوع مردانه آن در بازار موجود نیست، اما چند سالی است که جورابهای واریس مردانه استاندارد نیز در بازار موجود است که آقایان نیز به راحتی میتوانند آن را تهیه کنند.

استفاده از جوراب واریس می تواند علائم واریس پا مثل درد و خستگی را بهبود بخشیده و از پیشرفت بیشتر این علائم و عارضه جلوگیری کند. فشار ملایم جورابهای واریس باعث بهبود سریع عضلات میشود، بنابراین کامپرشن تراپی برای همه افراد مفید است. همچنین توصیه میشود، هنگام پوشیدن از زیور آلاتی مانند انگشتر استفاده نشود، چرا که احتمال آسیب به الیاف جوراب وجود خواهد داشت. اما در بعضی موارد این کار به تنهایی کافی نبوده و لازم است همزمان با آن از جوراب های واریس در طول شب استفاده کنید. به این معنا که به محض بیدار شدن از خواب، جورابهای واریس را پوشیده و شب هنگام، قبل از رفتن به رختخواب آنها را از تن خارج کنید.

در اکثر افراد جوراب های واریس تا زانو کافی است.

معمولاً به افراد مبتلا به واریس توصیه میشود برای بهبود گردش خون شب ها هنگام خواب پاهای خود را در ارتفاع قرار دهند. تمرینات ورزشی به پمپاژ خون در پاها و عضله سازی برای بهبود گردش جریان خون، کمک میکند. بنابراین وقتی جوراب را صبح میپوشید، جوراب دریچهها را در وضعیت مناسب نگه میدارد و خون در طول روز به خوبی در پاها جریان پیدا میکند. در اکثر افراد جوراب های واریس تا زانو کافی است. متأسفانه ، امکان دارد در برخی افراد با نشت وریدی شدید ، بیماری مزمنی به نام نارسایی مزمن وریدی ایجاد شود . مناسب افراد مبتلا به دیابت و روماتیسم که منجر به کاهش الاستیسیته و ضعف وریدی میگردد.