تقویت حافظه نه تنها برای مطالعات و تحصیلات ضرورت دارد، بلکه برای انجام بهتر کارهای روزانه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. افرادی که برای تقویت حافظه خود تلاش می کنند، در زندگی شخصی موفق تر هستند و روحیه شاداب تری نیز دارند.

تقویت حافظه طی 3 مرحله خلق، تثبیت و بازیابی حافظه حاصل میشود. موادغذایی از قبیل اسفناج، قهوه، غلات، ماست، انبه، ماهی و ... در تقویت حافظه تاثیر زیادی دارند.

سیب زمینی

ماهی

شکلات

 

 

 

مراحل تقویت حافظه

زمانی که تقویت حافظه انجام شده باشد، فرد براحتی کارهای گذشته خود را به خاطر می آورد. به یادآوردن یک قرار کاری مهم، مرور کردن مطالعاتی که در گذشته انجام شده و نیز حرفهای مهم یک دوست، مستلزم تقویت حافظه است. بل بث کوپر یکی از محققان در حوزه هوش و حافظه، برای تقویت حافظه چندین راه حل را پیشنهاد می دهد. در این پیشنهاد 3 مرحله در پیش رو قرار می گیرد که عبارتند از:

 

مرحله اول: خلق حافظه

برای تقویت حافظه لازم است تا ابتدا حافظه خلق شود. مغز انسان همزمان با تمامی وقایعی را که تجربه می کند، سیگنال هایی با یک الگوی خاص را ارسال می کند که این سیگنالها با نرون های بدن ارتباط برقرار می کنند. در اصطلاح علمی به سیگنالهایی که از مغز ارسال می گردد، «سیناپس» گفته می شود. زمانی که فرد تصمیم به تقویت حافظه می گیرد، باید میزان سیگنال های ارسالی مغز او افزایش پیدا کند که به این مرحله «خلق حافظه» گفته می شود.

مرحله دوم: تثبیت حافظه

در این مرحله باید تمامی اطلاعات ثبت شده در حافظه تثبیت شوند. در غیر اینصورت پس از مدتی اطلاعات از بین می رود. تثبیت حافظه به این معناست که اطلاعاتی که در ذهن وارد شده است، وارد حافظه بلند مدت شوند تا بعدها به راحتی به خاطر آورده شوند. قسمتی از این فرآیند در زمان استراحت و خواب انجام می شود. مغز انسان می تواند در زمان خواب تمامی الگوی فعالیت طی روز را بازسازی کند و سیناپس هایی که در طول روز به وجود آمده است را تثبیت کند. این مرحله به تقویت حافظه کمک زیادی می کند.

 

مرحله سوم: بازیابی حافظه

در مرحله سوم، باید تمامی اطلاعات در ذهن بازیابی شود. زمانی که در مورد خاطرات گذشته فکر می کنید و اطلاعاتی که قبلا در ذهن سپرده اید را به خاطر می آورید، به آن بازیابی حافظه می گویند. در تقویت حافظه لازم است تا اطلاعات، خاطرات و وقایع گذشته بازیابی شوند. در هر بار بازیابی، الگوی فعالیت مغزی قوی تر می شود و در نتیجه به تقویت حافظه می انجامد.

با وجودی که برخی معتقدند با پا گذاشتن به سنین میانسالی، از میزان حافظه کاسته می شود، اما اگر بازیابی اطلاعات بخوبی انجام شود، این فرآیند معکوس می شود و افزایش سن نه تنها حافظه را کاهش نمی دهد، بلکه می تواند امکان تقویت آن هم وجود دارد.